close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

5 דרכים להתמודדות עם פצעי לחץ

מערכת שורשיח כסליו, תשעז18/12/2016

מניעת פצעי לחץ מחייבת התאמה מיוחדת של סגנון החיים ושימוש בפריטים מסוימים. הפצעים אמנם נפוצים בקרב קהל יעד מגוון באוכלוסייה, אך כדאי לקרוא את המאמר הבא כדי לדעת איך להתמודד איתם בצורה יעילה

תגיות:

פצעי לחץ נגרמים בגלל היעדר זרימת דם תקינה, גירוי של העור באזור של עצם בולטת ולחץ ממושך על העור בעקבות שכיבה, ישיבה בכיסא גלגלים ולחץ חיצוני של גבס או עצם קשה אחר. הסכנה היא מפני היווצרות מהירה של הפצעים והחלמה שנמשכת בין מספר שבועות לחודשים. עם זאת, יש דרכים מגוונות להתמודד עם פצעי לחץ ובעיקר למנוע אותם:

1. שימוש באביזרי מניעה

המטרה של אביזרי מניעה היא לפזר את הלחץ על פני שטח פנים גדול ככל האפשר. האביזרים המתאימים למניעת פצעי לחץ הם מזרנים, כריות ומגני עקב. גם מושב אסלה יכול להקל משמעותית על הופעת פצעי לחץ ולמנוע אותם בקרב בעלי מוגבלויות או קשישים. אביזרי מניעה גם מתאימים לחולים שסובלים מאי ספיקת לב וכליות, מחלות כלי דם, אנמים ועוד.

2. ניידות ושינוי תנוחה לעיתים קרובות

אפשר להאיץ את קצב הריפוי הטבעי של פצעי לחץ באמצעות ניידות. כדאי לשנות את תנוחת הישיבה או השכיבה לעיתים קרובות ולא לתת לפצעים להיווצר על גבי האור. בעזרת ניידות ושינוי התנוחה אפשר להזרים את הדם ובמקביל לשים לב לסימנים מוקדמים פצעי לחץ (שינוי בצבע העור, תחושת חום או קור, שינויים בתחושה במגע עם העור ותחושת כאב).

3. תזונה נכונה

לא כדאי להקל ראש במשמעות של תזונה נכונה עבור התמודדות עם פצעי לחץ. תזונה מאוזנת יכולה לשרת את צרכי הגוף ולמנוע היווצרות של פצעים בטווח הקצר והארוך. התזונה מומלצת עבור גברים ונשים בכל הגילאים והיא קריטית עבור מבוגרים. בנוסף, תזונה מותאמת מונעת כאב ומחזקת את המערכת החיסונית הטבעית של הגוף. היא מונעת שינויים בעור עקב הזדקנות ויכולה לסייע לחולים שסובלים מעודף משקל.

4. טיפול תרופתי

רופא משפחה יכול להמליץ על טיפול תרופתי במצבים של היווצרות פצעי לחץ. הטיפול מבוצע על בסיס שימוש בתרופות הרגעה, הרדמה, משככי כאבים ולעיתים גם סטרואידים. בחירת טיפול תרופתי תלויה במצב הפצעים ובהיסטוריה הרפואית של המטופל. יש להתחשב בסיבות שבגללן הופיעו הפצעים ולבדוק אפשרות לטיפול תרופתי יחד עם אמצעי מניעה נוספים.

5. שמירה על היגיינה

אנשי מקצוע ממליצים למי שסובל מפצעי לחץ לשנות את הרגלי ההיגיינה. ההנחה היא ששמירה על היגיינה ועל עור נקי ויבש עוזרים למנוע את הופעת הפצעים. בעזרת שמירה על היגיינה אפשר למשל למנוע רטיבות של העור שעלולה לגרום להתפתחות פצעי לחץ, או לסייע לחולים עם חוסר שליטה על הסוגרים. שמירה על היגיינה חשובה גם עבור טיפול בחולים שמוגבלים בניידות.

לקבלת מידע נוסף על פצעי לחץ לחצו כאן

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה